Reklamačný
poriadok

Článok I.

Všeobecné ustanovenia a definície pojmov

1. Realitná spoločnosť REALITY MARKET, s.r.o., so sídlom : 974 01 Banská Bystrica, Horná 65A, IČO: 31 622 542, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Banská Bystrica, oddiel Sro, vložka č. 2456/S a všetci jej frenšízový partneri, ktorým je o.i. aj : REALITY-MARKET s.r.o. so sídlom : 974 01 Banská Bystrica, Horná 65A, IČO: 56 725 388, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Banská Bystrica, oddiel Sro, vložka č. 51073/S  (ďalej spolu len „Realitná kancelária“) vydávajú tento Reklamačný poriadok v zmysle zákona č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa (ďalej len „zákon“). Účelom Reklamačného poriadku je informovať spotrebiteľa o rozsahu, podmienkach a spôsobe uplatnenia zodpovednosti za vady služieb (ďalej len „reklamácia") vrátane údajov o tom, kde možno reklamáciu uplatniť, o právach klienta podľa § 622 a 623 Občianskeho zákonníka (zákon č. 40/1964 Zb.) a o možnosti alternatívneho riešenia sporov.

2. V zmysle § 5 zákona je Realitná kancelária povinná klienta riadne informovať o podmienkach a spôsobe uplatnenia reklamácie vrátane údajov o tom, kde možno reklamáciu uplatniť. Reklamačný poriadok musí byť na viditeľnom mieste dostupnom spotrebiteľovi; za účelom splnenia tejto povinnosti je Reklamačný poriadok:

a) zverejnený na internetovej stránke Realitnej kancelárie: www.realitymarket.sk ,

b) viditeľne umiestnený v sídle Realitnej kancelárie, kde sa klientovi predávajú tovary alebo poskytujú služby,

c) je v tlačenej forme dostupný klientovi na predajnom pulte alebo pri pokladni v sídle Realitnej kancelárie alebo v prevádzke predávajúceho, v ktorej sa kupujúcemu predávajú tovary alebo poskytujú služby.

3. Realitná kancelária je povinná oboznámiť klienta s obsahom Reklamačného poriadku. To, že bol klient oboznámený s Reklamačným poriadkom potvrdzuje svojim podpisom na zmluve o sprostredkovaní alebo zmluve o spolupráci, resp. inej obdobnej zmluve uzatváranej sRealitnou kanceláriou (ďalej ako „zmluva”).

4. Realitná kancelária je osoba, ktorá pri uzatváraní a plnení zmluvy koná v rámci predmetu svojej podnikateľskej činnosti, alebo osoba konajúca v jej mene alebo na jej účet.

5. Klient je fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá uzavrela s Realitnou kanceláriou zmluvu o poskytnutí služby a ktorá má právo na uplatnenie nárokov zo zodpovednosti za vady (ďalej ako „klient“).

6. Služba je akákoľvek činnosť alebo výkon, ktorý je ponúkaný klientovi odplatne alebo bezodplatne, najmä sprostredkovanie kúpy, predaja a prenájmu nehnuteľností, poskytovanie realitného poradenstva, správa nehnuteľnostía ďalších súvisiacich služieb podľa predmetov podnikania Realitnej kancelárie zapísaných v obchodnom registri (ďalej ako „služba”).

7. Reklamácia je uplatnenie zodpovednosti za vady služby (ďalej ako „reklamácia”).

8. Vybavením reklamácie je ukončenie reklamačného konania odstránením vady poskytovanej služby, výmenou služby za inú, vrátením ceny za poskytnutú službu, vyplatením primeranej zľavy z ceny za poskytnutú službu alebo odôvodnené zamietnutie reklamácie (ďalej ako „vybavenie reklamácie”).

 

Článok II.

Zodpovednosť za vady

1. Realitná kancelária zodpovedá za chyby služby a klient je povinný reklamáciu bezodkladne uplatniť v Realitnej kancelárii podľa platného Reklamačného poriadku. Na vybavovanie reklamácií sa vzťahuje tento Reklamačný poriadok, ktorý sa vzťahuje na službu zakúpenú klientom a poskytnutú Realitnou kanceláriou objednanú elektronickými prostriedkami (e-mailom), telefonicky alebo osobne. Tento Reklamačný poriadok je platný pre všetky obchodné prípady, ak nie sú v zmluve individuálne dojednané odlišné podmienky.

 

Článok III.

Podmienky a spôsob uplatnenia reklamácie

1. Klient má právo uplatniť si voči Realitnej kancelárii záruku len za službu, ktorá vykazuje vady, ktoré zavinila Realitná kancelária ako poskytovateľ služby, vzťahuje sa na ňu záruka a bola zakúpená v Realitnej kancelárii ako poskytovateľa služby.

2. Počas záručnej doby má klient právo na bezplatné odstránenie vady po oznámení Realitnej kancelárii a preukázaní, že služba bola zakúpená od Realitnej kancelárie (napríklad uzatvorením príslušnej zmluvy a súčasne potvrdením o zaplatení úhrady – faktúry, za poskytnutú službu). Reklamáciu musí klient uplatniť písomne u Realitnej kancelárie bez zbytočného odkladu po tom, čo zistil vadu poskytovanej služby, najneskôr však v zákonom stanovenej lehote, inak právo na reklamáciu zaniká.

3. Klient, ktorý je spotrebiteľom, je oprávnený uplatňovať si práva z chybného plnenia v zmysle Občianskeho zákonníka. Práva z chybného plnenia môžu byť uplatnené na e-mailovej adrese Realitnej kancelárie a to: info@realitymarket.sk . Realitná kancelária vybavuje reklamácie v pracovných dňoch. Na uvedenú adresu je možné zasielať aj sťažnosti vo vzťahu k poskytnutiu služby. V reklamácii klient uvedie svoje identifikačné a kontaktné údaje (dátum narodenia / IČO, adresu bydliska, pobytu, príp. sídla, telefónne číslo, e-mail), presne označí a popíše vadu služby a spôsob, akým sa vada prejavuje.  V reklamácii klient uvedie, ktorý z nárokov zo zodpovednosti za vady si uplatňuje a akým spôsobom žiada prevzatie vybavenej reklamácie (osobné prevzatie, zaslanie poštou), prípadne ďalšie potrebné údaje. Reklamácia musí byť dostatočne určitá, aby ju mohla Realitná kancelária objektívne posúdiť.

 

Článok IV.

Vybavenie reklamácie

1. Realitná kancelária je povinná prijať reklamáciu v ktorejkoľvek svojej prevádzkarni, v ktorej je prijatie reklamácie možné, teda vo svojom sídle alebo u určenej osoby (napr. maklér), o ktorej Realitná kancelária klienta oboznámila pred uzavretím zmluvy v súlade s § 622 ods. 1 Občianskeho zákonníka.

2. Realitná kancelária alebo určená osoba vydá klientovi potvrdenie o uplatnení reklamácie služby vo vhodnej forme zvolenej Realitnou kanceláriou, napr. vo forme e-mailu alebo v písomnej forme. Realitná kancelária v potvrdení o uplatnení reklamácie uvedie lehotu, v ktorej vady služby odstráni. Lehota nesmie byť dlhšia ako 30 dní odo dňa vytknutia vady, ak dlhšia lehota nie je odôvodnená objektívnym dôvodom, ktorý Realitná kancelária nemôže ovplyvniť.

 

Článok V.

Spôsoby vybavenia reklamácie

1. Realitná kancelária je povinná vybaviť reklamáciu a ukončiť reklamačné konanie jedným z nasledujúcich spôsobov:

a) Odôvodneným odmietnutím zodpovednosti za vady,

b) Odstránením vady služby,

c) Výmenou služby za inú / poskytnutím novej služby po predchádzajúcej dohode s klientom,

d) Vrátením úhrady sa službu (pri odstúpení od zmluvy),

e) Vyplatením primeranej zľavy z ceny za službu,

f) Iným spôsobom na ktorom sa Realitná kancelária a klient písomne dohodli.

2. Ak Realitná kancelária odmietne zodpovednosť za vady, dôvody odmietnutia písomne oznámi klientovi. Ak klient znaleckým posudkom alebo odborným stanoviskom vydaným akreditovanou osobou alebo autorizovanou osobou preukáže zodpovednosť Realitnej kancelárie za vadu, môže klient vytknúť vadu opakovane a Realitná kancelária nemôže odmietnuť zodpovednosť za vadu.

3. Klient má právo zvoliť si odstránenie vady poskytnutím novej služby alebo odstránením vady poskytnutia služby. Klient si nemôže zvoliť spôsob odstránenia vady, ktorý nie je možný alebo ktorý by v porovnaní s druhým spôsobom odstránenia vady spôsobil Realitnej kancelárii neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti, najmä na hodnotu, ktorú by mala služby bez vady, na závažnosť vady a na skutočnosť, či by druhý spôsob odstránenia vady spôsobil klientovi značné ťažkosti.

4. Realitná kancelária môže odmietnuť odstránenie vady, ak poskytnutie novej služby ani odstránenie vady služby nie sú možné, alebo ak by si vyžadovali neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti.

5. Realitná kancelária poskytne novú službu alebo odstráni vadu služby v primeranej lehote po tom, čo klient vytkol vadu, bezplatne, na vlastné náklady a bez spôsobenia závažných ťažkostí klientovi s ohľadom na povahu veci a účel, na ktorý klient poskytnutie služby požadoval.

6. Klient má právo na primeranú zľavu z ceny za poskytnutie služby alebo môže odstúpiť od zmluvy aj bez poskytnutia dodatočnej primeranej lehoty, ak

a) Realitná kancelária klientovi neposkytla novú službu ani vadu služby neodstránila,

b) Realitná kancelária odmietla vadu služby odstrániť z dôvodu, že poskytnutie novej služby ani odstránenie vady služby nie sú možné, alebo ak by si vyžadovali neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti,

c) služba má rovnakú vadu napriek poskytnutiu novej služby alebo odstráneniu vady služby,

d) vada je takej závažnej povahy, že odôvodňuje okamžitú zľavu z ceny alebo odstúpenie od zmluvy, alebo ak

e) Realitná kancelária vyhlásila alebo je z okolností zrejmé, že vadu neodstráni v primeranej lehote alebo bez spôsobenia závažných ťažkostí pre klienta.

7. Pri posudzovaní práva klienta na zľavu z ceny alebo odstúpenie od zmluvy podľa tohto Reklamačného poriadku sa zohľadnia všetky okolnosti, najmä druh a hodnota služby, povaha a závažnosť vady a možnosť od klienta objektívne žiadať, aby dôveroval v schopnosť Realitnej kancelárie odstrániť vadu.

8. Zľava z ceny musí byť primeraná rozdielu hodnoty poskytnutej služby a hodnoty, ktorú by služba mala, ak by bola bez vád.

9. Ak ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa služba mohla riadne užívať ako služba bez vady, má klient právo na výmenu služby za inú alebo má právo od zmluvy odstúpiť. Tie isté práva prislúchajú klientovi, ak ide síce o odstrániteľné vady, avšak klient nemôže pre opätovné vyskytnutie sa vady po odstránení (za opätovné vyskytnutie sa vady sa považuje stav, ak sa rovnaká vada vyskytne tretíkrát po jej najmenej dvoch predchádzajúcich odstráneniach) alebo pre väčší počet vád (za väčší počet vád sa považujú súčasne najmenej tri rôzne odstrániteľné vady, ktoré bránia riadnemu využívaniu služby) službu riadne užívať. Klient nemôže odstúpiť od zmluvy, ak sa klient spolu podieľal na vzniku vady, alebo ak je vada zanedbateľná. Dôkazné bremeno, že sa klient spolupodieľal na vzniku vady, a že vada je zanedbateľná, nesie Realitná kancelária.

10. Ak sa zmluva týka poskytnutia viacerých služieb, klient môže od nej odstúpiť len vo vzťahu k vadnej službe. Vo vzťahu k ostatným službám môže odstúpiť od zmluvy, len ak nemožno dôvodne očakávať, že bude mať záujem o ostatné služby bez poskytnutia vadnej služby.

11. Realitná kancelária po odstúpení od zmluvy vráti klientovi cenu za poskytnutie služby najneskôr do 14 dní odo dňa akceptovania odstúpenia od zmluvy zo strany Realitnej kancelárie.

12. Realitná kancelária vráti cenu za poskytnutie služby klientovi alebo mu vyplatí zľavu z ceny rovnakým spôsobom, aký použil klient pri zaplatení ceny, ak klient výslovne nesúhlasí s iným spôsobom úhrady. Všetky náklady spojené s úhradou znáša Realitná kancelária.

13. Nárok na uplatnenie záruky voči Realitnej kancelárii klientom zaniká:

a) Ak klient nepreukáže, že službu zakúpil v Realitnej kancelárii,

b) Neoznámením zjavných chýb pri poskytnutí služby,

c) Uplynutím záručnej doby služby,

d) Neodborným zásahom alebo v prípade existencie okolností vylučujúcich zodpovednosť iným zásahom vyššej moci, alebo neuposlúchnutím pokynu daného Realitnou kanceláriou, alebo

e) Ak vady vznikli pre neposkytnutie súčinnosti klientom pri poskytovaní služby Realitnou kanceláriou alebo pre poskytnutie nepravdivých alebo zavádzajúcich informácií zo strany klienta, alebo

f) Poskytnutím chybných, nepresných a nekompletných informácií Realitnej kancelárii.

 

Článok V.

Záverečné ustanovenia

1. Vzťahy, ktoré nie sú upravené v zmluve o poskytnutí služby sa spravujú ustanoveniami právnych predpisov, pričom na všetky právne vzťahy medzi Realitnou kanceláriou a klientom sa vzťahuje právny poriadok Slovenskej republiky, a to aj v prípade, ak klientom je cudzinec alebo právnická osoba so sídlom v zahraničí.

2. Výlučnú právomoc na rozhodovanie sporov medzi zmluvnými stranami majú príslušné slovenské súdy.

3. Klient-spotrebiteľ je oprávnený obrátiť sa na Realitnú kanceláriu so žiadosťou o nápravu v prípade, že nebol spokojný so spôsobom, ktorým Realitná kancelária vybavila jeho reklamáciu, alebo ak sa domnieva, že Realitná kancelária porušila jeho práva. Ak Realitná kancelária na takúto žiadosť odpovie zamietavo, alebo na ňu neodpovie do 30 dní odo dňa jej prijatia, má klient-spotrebiteľ právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu subjektu alternatívneho riešenia sporov.

4. Subjektmi alternatívneho riešenia sporov sú orgány a oprávnené právnické osoby v zmysle § 3 zákona č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov, a to napr. Slovenská obchodná inšpekcia (alebo iný osoba podľa zoznamu -  https://www.mhsr.sk/obchod/ochrana-spotrebitela/alternativne-riesenie-spotrebitelskych-sporov-1/zoznam-subjektov-alternativneho-riesenia-spotrebitelskych-sporov-1 ), pričom klient-spotrebiteľ je oprávnený si vybrať subjekt alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov, na ktorý sa obráti.

5. Klient-spotrebiteľ pri podaní návrhu postupuje v zmysle § 12 zákona č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov.

6. Alternatívnym riešením sporov možno urovnať spor medzi klientom-spotrebiteľom a Realitnou kanceláriou vyplývajúci zo spotrebiteľskej zmluvy, resp. súvisiaci so spotrebiteľskou zmluvou. Hodnota sporu, ktorý sa urovnáva alternatívnym riešením sporov, musí presahovať sumu 20 eur. Subjekt alternatívneho riešenia sporov môže požadovať od klienta-spotrebiteľa poplatok za začatie alternatívneho riešenia sporu najviac sumu päť eur vrátane dane z pridanej hodnoty, a to najskôr súčasne so zaslaním oznámenia o začatí alternatívneho riešenia sporu. Klient-spotrebiteľ je oprávnený použiť platformu riešenia sporov online (ďalej len ako „RSO“) na riešenie svojich sporov v jazyku, ktorý si zvolia. Klient-spotrebiteľ môže na alternatívne riešenie svojho sporu využiť platformu RSO, ktorá je dostupná na webovej stránke http://ec.europa.eu/consumers/odr/. Klient-spotrebiteľ pri predkladaní podania platforme RSO vyplní elektronický formulár sťažnosti. Informácie, ktoré predloží, musia byť dostatočné na určenie príslušného subjektu alternatívneho riešenia sporov online. Klient-spotrebiteľ môže priložiť dokumenty na podporu svojej sťažnosti.

7. Tento Reklamačný poriadok nadobúda platnosť a účinnosť dňom zverejnenia a ruší všetky predchádzajúce ustanovenia a zvyklosti súvisiace s vybavovaním reklamácií a zárukou na tovar.

 

Schválil: Ing. Bohumil Kratochvíl, konateľ Realitnej kancelárie

V Banskej Bystrici dňa 15.1.2025